четвер, 28 січня 2016 р.


Використання інноваційних технологій на уроках
Двадцять перше століття кидає виклик усьому, що нас оточує. Стрімко змінюється техніка та технології, і щоб не відчувати себе викинутим за борт сучасного життя, треба постійно вчитися. Тому у своїй роботі я постійно шукаю нові підходи до навчання. Як говорив А.П. Макаренко: «Дзвоники в душах дітей викидають  диво-мелодії – відповідна реакція дітей на творчий підхід учителя . . .»
Щоб використати  інноваційні технології на уроках природничого циклу,  я збираю найкращі ідеї, які вже були втілені, і далі застосовую те, що найбільше відповідає нашим потребам. Підвищенню ефективності сучасного уроку сприяє модернізація інноваційних напрямків навчання та впровадження нестандартних уроків.
Сучасний урок – це, перш за все, урок, на якому створено реальні умови  для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів за визначеними метою та завданнями.  Не підлягає сумніву, що сучасний навчальний процес орієнтований на учня, чому повинні підпорядковуватись і педагогічні технології.
Інтерактивне навчання – це навчання, занурене у спілкування, в основі якого лежать принципи особистісно орієнтованого навчання, безпосередньої участі кожного учасника занять як шукача шляхів і засобів розвязання проблем.
Я використовую такі методи, техніки в інтерактивному навчанні: презентації, демонстрації, зворотній звязок, обговорення в малих групах, планування подальших дій, рольова гра, дискусії парну роботу і т.д.
На уроках намагаюся, щоб навчання відбувалося шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Це співнавчання, в якому і вчитель, і учні є субєктами. Учитель виступає в ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів.
Інтерактивні технології найбільше відповідають особистісно зорієнтованому підходу до навчання. У процесі застосування інтерактивних технологій моделюю реальні життєві ситуації, пропоную проблеми для спільного розвязання, застосовую рольові ігри.
Залежно від мети уроку, форм організації навчальної діяльності використовую інтерактивні технології кооперативного, колективно-групового навчання, ситуативного моделювання, опрацювання дискусійних питань.
Важливим завданням навчальної діяльності мене як педагога є розвиток творчих здібностей учня. Намагаюся залучати всіх учнів до розвязання різноманітних творчих завдань: розгляд проблемних ситуацій, логічних ланцюжків, виконання завдань-головоломок.
На уроках хімії я застосовую комплекс прийомів, методів та засобів, які допомагають  підвищувати інтерес до предмета та пізнавальну активність учня. Я часто застосовую методи групової роботи, створення різноманітних проектів, проведення нестандартних уроків з елементами гри, уроків-проектів, уроків-заліків та ін.
Хочу нагадати, що зараз наші учні проходять незалежне тестування. Тому для перевірки знань я використовую тестові письмові роботи. Вони привчають дітей до більш відповідального ставлення в засвоєнні матеріалу як розрахункових задач, так і вивчення теоретичного матеріалу. Тести допомагають контролювати дітям свої знання.
Останні роки я працюю над утіленням проектної технології навчання. Проективна діяльність є максимально спрямованою на суб’єктивне пробудження та розвиток особистості  старшокласників, оскільки повністю відповідає її потребам і особливостям. Метод проектів припускає можливість розв’язання певної проблеми; у цьому передбачається використання різних методів і засобів навчання, а головне – інтегрування знань з різних галузей науки. Характерною ознакою метода проектів є органічна й повна узгодженість шкільного навчання з навколишнім життям, різноманітними інтересами дитини. Метод проектів є методом пошуків. Він спрямований на розвиток наукового мислення. Проектне навчання істотно трансформує роль педагога. Учитель неодмінно перетворюється на консультанта, порадника, координатора, який переконує у власній правоті силою досвіду, мудрості, аргументу, але не наказу.
Іноді проводжу  інтегровані уроки: хімія – фізика, хімія – математика, математика – фізика. Суть таких уроків ґрунтується на виявленні в різних навчальних предметах однотипних елементів (проблем, сюжетів, закономірностей) і поєднанні їх у якісно нову цілісність з метою створення загального образу світу. Використовую цю технологію з метою створення оптимальних умов для розвитку самореалізації учнів шляхом формування цілісних знань з теми, яка вивчається. Вони слугують формою виразу його особистісно розвивального потенціалу, основою творення природничо-наукової картини світу. На таких уроках застосовую метод інтерактивного навчання – мозковий штурм. Мета його застосування – запропонувати якнайбільше варіантів відповідей на запитання за проблемою.
Перевірка й оцінювання знань, умінь і навичок учнів – важлива ланка навчально-виховного процесу. Тому на цьому етапі уроку користуюся одним з найефективніших інноваційних методів контролю – залік. Це своєрідна форма перевірки знань, у процесі якої підвищується відповідальність учнів за результати навчання, як індивідуального, так і колективного. Залік дозволяє обєктивно оцінити результати навчальної діяльності кожного учня, своєчасно виявити  прогалини в знаннях.
Найбільш поширений тип заліку – тематичний, який використовую після вивчення окремої теми або модульного блоку. Заліковий спосіб перевірки знань доцільно проводити в старших класах, застосовуючи при цьому різні форми й методи проведення.
Урок-залік сприяє розвитку механічного та смислового запамятовування, якості мислення та мовлення учнів. Підготовку до заліку починаю заздалегідь. Тема заліку оголошується за два тижні до його проведення. Перед заліком проводжу інструктаж, знайомлю з формою проведення, з диференційованими питаннями, які охоплює залік.
Залікова форма особливо актуальна в умовах сьогоднішньої реформаційної політики загальної освітньої сфери в Україні, у державотворчому виробленні національної ідеологічної доктрини ще й через те, що дає можливість більш цілеспрямовано і стратегічно зорієнтовано організувати навчальний процес, а також проконтролювати його.

Класифікація інтерактивних технологій


Кооперативне
навчання

Фронтальні технології інтерактивного
навчання


Технології навчання у грі

Технології навчання у дискусії

- ротаційні трійки
- карусель
- акваріум
- робота в парах
- робота в малих групах
- діалог
- синтез думок
- спільний проект
- пошук інформації


- обговорення проблем у колі
- мікрофон
-мозковий штурм
-навчаючи – вчуся
- ажурна пилка
- аналіз ситуацій
- дерево розвязань
- коло ідей

- імітації
- спрощене судове рішення
- громадські слухання
- розігрування ситуації за ролями

- метод «Прес»
- обери позицію
- зміни позицію
- безперервна шкала думок
- дискусія
- дебати

     

Немає коментарів:

Дописати коментар